TRAINM is een pionier in de gezondheidszorg op het gebied van post-revalidatie. Patiënten met een neurologische aandoening zoals cerebrale parese, MS, Parkinson en dwarslaesies kunnen er terecht om met behulp van robotica en andere innovatieve technologieën verder vooruitgang te boeken na hun initiële revalidatie. Dit betekent dat ze per sessie gemiddeld 20 keer meer bewegingen van de ledematen kunnen uitvoeren in vergelijking met conventionele kinesitherapie.
Edward Schiettecatte staat naast zijn echtgenote Nilofar Niazi, de oprichtster en CEO van TRAINM, aan het roer van het centrum. Gemotiveerd door wetenschappelijk onderzoek dat patiënten zelfs jaren nadat een neurologische ziekte is opgetreden nog heel wat vooruitgang kunnen boeken, wilden zij deze innovatieve manier van revalideren toegankelijk maken voor iedereen. Intussen telt hun centrum zeven werknemers en 150 regionale en internationale patiënten. Naast hun passie en ervaring kon een uitstekende IT-infrastructuur daarom ook niet ontbreken.
Waarom Cisco Meraki?
Het was Edward die op zoek ging naar de gepaste oplossing voor hun netwerk. Er was op dat moment al een systeem geïnstalleerd om de muziek in het centrum te beheren, maar uiteindelijk werd duidelijk dat niets vlot werkte. “Dat was frustrerend en vanuit die optiek hebben we nagedacht over wie we kunnen aanspreken om dat echt professioneel te doen,” vertelde hij.
“We wilden alle problemen tegelijk oplossen en alles via één centraal platform beheren, zowel het internet als de beveiligingscamera’s, enzovoort.” Edward Schiettecatte
De keuze voor Cisco Meraki was vrij natuurlijk. Edward was altijd al onder de indruk van het Cisco portfolio en contacteerde daarom een van de Belgische verdelers. Na een bezoek ter plaatse bij TRAINM in Antwerpen, merkten zij dat het IT-gebeuren inderdaad niet zo goed was opgezet en werd er beslist om over te schakelen naar een cloud-managed netwerk van Cisco Meraki. “De verdeler zorgde voor de volledige installatie van het nieuwe netwerk en de service was daarbovenop heel professioneel,” vertelde Edward.
TRAINM’s Meraki netwerk
Aangezien TRAINM momenteel nog geen IT-verantwoordelijke heeft, komt het beheer via een centraal dashboard erg goed van pas. Wanneer er wat mis gaat in het netwerk kan Edward bovendien niet enkel rekenen op de hulp van het Meraki support team (dat 24/7 beschikbaar is), maar in dit geval ook op die van de verdeler zelf.
De IT-infrastructuur van TRAINM bestaat uit een MX UTM device, drie MS switches, zeven MR access points en tien MV beveiligingscamera’s. De MX ligt aan de basis van het netwerk en opereert als unified threat management device. Het apparaat biedt functies zoals content filtering, firewall, advanced malware protection en veel meer. Deze zijn allemaal eenvoudig in te stellen in het dashboard met slechts enkele kliks. Hierdoor is TRAINM gerustgesteld dankzij een veilig netwerk dat, wanneer nodig, ongewenst verkeer blokkeert en identificeert.
De drie switches zijn een essentieel onderdeel van het netwerk om vlot verkeer te voorzien. Dankzij de zichtbaarheid in het dashboard kan het team zelfs vanop afstand troubleshooten en bijvoorbeeld packet captures of kabeltesten uitvoeren. De zeven access points die hiermee verbonden zijn, verlenen momenteel toegang tot het netwerk aan de hand van drie SSIDs. Twee daarvan zijn toegewijd aan de robotica en interne processen, de derde opereert als SSID voor gasten waarop ingelogd kan worden met een wachtwoord. Het TRAINM team kan dit eenvoudig wijzigen naar bijvoorbeeld SMS of Facebook login. Daarnaast is er ook een bandbreedte-limiet ingesteld op het gastennetwerk, wat per SSID of per verbonden apparaat gekozen kan worden.
Meraki beveiligingscamera’s
Naast de essentiële netwerkonderdelen maakt TRAINM ook gebruik van Meraki’s beveiligingscamera’s. Deze zijn eveneens geïntegreerd in het dashboard en beelden worden op de camera’s zelf opgeslagen, waardoor er geen extra software of hardware nodig is. “Camera’s zijn niet enkel belangrijk voor inbraak situaties, maar ook voor als er wat gebeurt met patiënten,” vertelt Edward. Hij beheert de camera’s zelf via het dashboard: “De kwaliteit van de beelden is zeer goed en het dashboard is ook heel gebruiksvriendelijk om beelden te gaan bekijken. Dat zit goed in mekaar!”
De camera’s hebben hun nut intussen al bewezen want deze zomer kreeg het centrum op een zaterdag te maken met een ongewenste bezoeker. Deze persoon probeerde dingen mee te nemen, wat uiteindelijk niet gelukt was. De politie heeft daarna beelden opgevraagd waarbij ze erg snel in het dashboard konden vinden wie die persoon precies was. De gebruiksvriendelijkheid van functies zoals motion search maakt de zoektocht naar specifieke gebeurtenissen namelijk aanzienlijk korter. Het volstaat om een regio op de beelden te selecteren en elk frame met bewegingen in die regio wordt weergegeven in een overzicht.
Resultaat
Dankzij het gecentraliseerde dashboard van Meraki functioneert het netwerk van TRAINM beter dan ooit, voornamelijk nu alle elementen in de praktijk met elkaar geïntegreerd zijn. “Dankzij Cisco Meraki zijn alle problemen die we initieel hadden eindelijk opgelost,” vat Edward samen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.