NetworkPeople weet alles van Networking en Security en levert diensten op het gebied van wireless, routing & switching, security en koppelingen naar de cloud. De organisatie heeft met een enorm netwerk van freelancers een grote troef in handen, waardoor grote en kleine Partners regelmatig een beroep op hun kennis doen. Medeoprichter Ruud Geelen: “De meeste Partners hebben tientallen engineers. Wij hebben de beschikking over tweehonderd professionals. Dat maakt ons bedrijf net iets anders dan de standaard Cisco Partner.”
NetworkPeople werd in 2012 opgericht door Geelen en zijn compagnon Koen Zeilstra. Geelen memoreert: “Wij waren freelance network engineers en werden onder meer ingehuurd door grote Cisco Partners. Mijn focus lag vooral op de projectkant, maar ik merkte al gauw dat het de hoeveelheid aan werk boven m’n petje ging: ik zat zeven dagen per week te werken.”
Zo zag NetworkPeople het licht. “Om een community van freelance engineers te creëren, die kennis delen maar ook projecten doen. Wat ik in het klein deed wilde ik groot neerzetten. Zodat je snel projecten kunt inrichten met de juiste mensen.”
De organisatie is tegenwoordig ‘hybride’. “We hebben een team van 11 werknemers en dat groeit gestaag. Daarnaast hebben we de beschikking over tweehonderd freelancers. Klanten vragen wel eens: hoe groot zijn jullie? Als ik zeg dat we met zijn elven zijn, dan doe ik mezelf te kort, want we maken gebruik van een enorme achterban van tweehonderd man. Dat maakt ons bedrijf net iets anders dan de standaard Cisco Partner.”
Ondersteuning bij infrastructuur-vraagstukken
Routing & Switching, draadloos en security gaan bij Cisco hand in hand en dat sluit aan op de werkwijze van NetworkPeople. “Het grootste gedeelte van onze installaties is gebaseerd op Cisco. Tot niet zo lang geleden ging het om best of breed, maar door de toenemende complexiteit van infrastructuur is het slimmer om voor één leverancier te gaan.”
Toch moet je ook bij één oplossing nog steeds weten hoe de technologie precies werkt. Daar ondersteunt NetwerkPeople in. “Wij stomen de klant klaar om een oplossing zo goed mogelijk te onderhouden. We nemen hem bij de hand: hoe wil je het functioneel organiseren? Dan zorgen wij voor de juiste techniek en inrichting, en geven training voor het gebruik en beheer. Daarnaast zijn we altijd een vraagbaak voor lange termijn, met extra trainingen en ondersteuning.”
Ook veel Partners maken gebruik van de specifieke kennis van NetworkPeople. “Als ze capaciteit te kort komen, of bezig zijn met een techniek die ze nog niet zo goed kennen, dan kunnen wij het project met ze uitvoeren”, zegt Geelen. “Wij geloven niet in concurrentie of competitie, maar meer in een ecosysteem van samenwerking.”
“Dan gaat het niet alleen om de personen die wij toevoegen aan het team van de Partner, maar ook om onze achterban”, zegt hij. “Die ene persoon kan via ons communicatieplatform hulp vragen aan 200 collega’s. Er is altijd iemand met ervaring die zegt: ‘ik zou het op deze wijze benaderen’.”
Hechte samenwerking tussen NetworkPeople en Cisco
NetwerkPeople is Cisco Partner vanaf 2014, maar de samenwerking gaat veel langer terug. “Wij werken al jaren met mensen binnen Cisco”, vertelt Geelen. “We kennen de weg binnen de organisatie en ons contact met Cisco is hecht, met veel kennisuitwisseling.”
Zo sloeg NetworkPeople de handen ineen met Cisco Nederland voor een trainingstraject: de Design Expert Training. “Daarbij leverde Cisco de kennis over techniek en roadmap, terwijl wij met klantcases kwamen: dit is wat een klant wil en hoe ga je dat aanpakken? Dan ging het niet over programmeren, maar specifiek over ontwerpkeuzes.”
“Op die manier zijn we met een klas van 25 engineers een jaar regelmatig bij elkaar gekomen. De eerste keer was in 2014 en Cisco heeft toen gevraagd of we dat nog een keer wilden doen. Dat hebben we daarna nog tweemaal herhaald. In COVID 19-tijd is het omgegooid naar een online sessie. Dat was effectief omdat we dat vanuit huis deden, al verdween de sociale factor beetje. Dit is gedeeltelijk opgevangen door alle deelnemers thuis een pizza te bezorgen, zodat we toch gezamenlijk konden eten. Onze eigen interne trainingen doen we nu gemixt: online, omdat het praktisch is, maar ook op locatie. Samenkomen is gewoon heel leuk.”
Dat sociale aspect vindt Geelen ook erg belangrijk als het gaat om de ClubCisco Summits, die hij graag bijwoont. “Ik hoop dat de Summits weer terugkomen op locatie. Ik keek daar echt naar uit en ging er altijd naartoe, om andere Partners te zien en mijn kennis te updaten over nieuwe producten en technieken.” Hij is ook erg te spreken over het online platform van ClubCisco: “In de nieuwsbrief staan leuke artikelen die ik altijd lees. De informatievoorziening is echt prima.”
Geelen wil andere Partners graag nog een tip meegeven. “Blijf bij jezelf en houd het belang van de klant in de gaten. Niet elke oplossing is geschikt. Daarbij: als je vastloopt in een project en je wilt even sparren, doe dat. Een frisse wind door het project is fijn en een onafhankelijke blik op een design heeft meerwaarde. Leer ons kennen en schroom niet om hulp te vragen.”
Wilt u ook in de spotlight staan met een mooie klantcase, of heeft u interessante content om te delen met ClubCisco?
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.