[yoast_breadcrumb]

Strategische Business Partner

Van IT-leverancier naar strategische business partner

Cisco verandert van IT-leverancier naar strategische business partner. Voorop daarin loopt Cynthia Koetsier, zij is binnen Cisco verantwoordelijk voor global accounts. Haar team is gespecialiseerd in het bijstaan van CIO’s en andere technische leiders. Computerworld sprak haar over de strategie van Cisco.

Overkoepelend is het duidelijk waar Cisco zich op richt, is Koetsier meteen bij aanvang van het gesprek duidelijk: “Cisco wil bedrijven helpen met het realiseren van hun digital dream. Bedrijven zijn volop bezig met de transformatie naar digitale business modellen en digitale diensten. Als je met een CIO of andere executive aan tafel zit en het hebt over een meerjarig transformatietraject, dan is het bepalen van gezamenlijke success metrics cruciaal.” Dat is namelijk een belangrijk selectiecriterium, voor bijvoorbeeld CIO’s, om te bepalen met welke partij ze in zee willen als organisatie. “Wij willen die business partner zijn – naast onze rol als technologieleverancier”.

Om die rol te kunnen vervullen is Cisco bezig met een fundamentele transformatie. “De focus van Cisco is verschoven naar het leveren van constante waarde uit software, dat vergt een team dat snapt waarom onze klanten besluiten om de huidige IT-omgeving fundamenteel te veranderen,” geeft Koetsier aan. Wat is de specifieke meerwaarde voor onze klanten, welke use cases worden er ondersteund? Dat zijn vragen waar Cisco samen met de klant een antwoord op wil geven. Op deze manier ontstaat er een strategische samenwerking en zo wordt Cisco niet alleen meer gezien als de leverancier van IT-apparatuur, maar ook als strategische business partner waarbij gesprekken niet meer alleen gaan over features en functionaliteit.

De Covid-19-pandemie waar we sinds enige tijd allemaal de gevolgen van voelen en die een impact heeft op alles wat we doen, maakt de rol van Cisco als strategische partner en gesprekspartner alleen nog maar relevanter. De digital dream van zes maanden geleden zag er ongetwijfeld fundamenteel anders uit dan die van nu en de komende jaren.

Klaar voor toekomstige innovaties

Cisco doet dit door samen met de klant de uitdagingen te identificeren en deze te overwinnen door het toepassen van toegesneden oplossingen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de behoeften van vandaag of morgen, maar wordt de klant voorbereid op toekomstige innovaties. “Vrij nieuw is daarin dat we de klant niet alleen op technologisch gebied flexibel maken, maar ook in de manier waarop ze met de kosten kunnen omgaan”, zegt Koetsier. Daarvoor heeft Cisco meerdere consumptiemodellen geïntroduceerd waaronder abonnementen en andere financieringsmodellen.

De visie op de transitie die klanten doormaken bevat volgens Cisco vier belangrijke aspecten, die we hier voor de duidelijkheid even in het Engels opsommen, met daaronder wat ze inhouden:

1. Reimagine Your Application

Applicaties zijn de kern van de business van bedrijven en zorgen voor de interactie met zowel interne als externe klanten. Van essentieel belang is dat die applicaties naadloos werken. Bedrijven moeten direct weten wanneer een applicatie problemen kent en moeten daar direct op kunnen acteren, zegt Koetsier.

“Retail bijvoorbeeld is zoals bekend enorm veranderd: de winkel bestaat nog wel maar veelal als een app op je telefoon. Je telefoon is ook je bank. Het is dus enorm belangrijk dat die applicaties blijven werken en gezond zijn. Wij als Cisco zorgen dat die applicaties blijven draaien en monitoren de gezondheid ervan. Onze klanten hebben daarnaast altijd real-time inzicht in de werking van de apps vanuit het datacenter en in de cloud. Dat is enorm belangrijk, want als onze klant een probleem heeft, dan is dat ook direct een groot probleem met enorme complicaties voor IT en een impact op de inkomsten, dat willen we nu juist voorkomen.”

2. Secure your Data

Security staat centraal in al Cisco’s diensten en producten, niet alleen vanwege voor de hand liggende beveiliging van applicaties en data, maar vooral ook ter bescherming van persoonlijke informatie. Cisco heeft haar eigen onderzoeksinstituut, TALOS, één van de grootste onderzoeksinstituten ter wereld op het gebied van securitybedreigingen. TALOS zorgt ervoor dat de producten en diensten van Cisco voorzien worden van de laatste informatie op het gebied van bedreigingen. Dit onderzoeksinstituut detecteert en analyseert bedreigingen en beschermt klanten tegen zowel bekende als nieuwe dreigingen. De security-oplossingen van Cisco worden samen met de diensten van TALOS ingebed in het beveiligingsbeleid van de klant.

3. Transform Infrastructure

De infrastructuur van bedrijven staat steeds meer onder druk door het complexe simultane gebruik van verschillende cloud, SaaS en IoT diensten. “Het is meer dan multicloud”, benadrukt Koetsier. “Je moet het zien als verschillende lagen in je infrastructuur, die je allemaal moet managen. Daarvoor heb je een IT-omgeving nodig die al het netwerk verkeer aan kan maar dat ook zichtbaar en inzichtelijk kan maken én daar ook acties op kan ondernemen, anders red je het niet.”

Om bovenstaande te bewerkstelligen, heeft Cisco de manier veranderd waarop een dergelijke infrastructuur wordt vormgegeven. Koetsier noemt dat de new way of networking, ook wel bekend als Intent Based Networking. “Binnen een Intent Based Network wordt de ‘gezondheid’ van het gehele netwerk gemonitord en is security by design ingebed.”

4. Empower your Teams

Digitalisering betreft niet alleen de manier waarop bedrijven met klanten omgaan; ook werknemers hebben te maken met een informatie overload via een veelheid aan devices. Cisco vliegt dat op twee manieren aan. Ten eerste middels een collaboration platform waarop eenduidige communicatie en samenwerking kan plaatsvinden. Ten tweede middels open API’s waarmee machines en applicaties kunnen communiceren met gebruikers – en andersom. “Iets waarover onze concurrentie nog niet beschikt”, zegt Koetsier.

De toekomst: meer automatisering, meer business focus

In de visie van Koetsier wordt de infrastructuur waarover een bedrijf beschikt in de toekomst nog meer geautomatiseerd. Hierin regelt de software voor een groot deel de flexibiliteit en de gezondheid van de infrastructuur zelf en gaat daarbij agile en real time om met nieuwe bedreigingen op het gebied van security. “Daardoor kunnen bedrijven zich veel meer richten op hun kernactiviteiten”, zegt Koetsier. Wel dient in die toekomst de connectie tussen OT en IT te worden gemaakt. “Bij banken is IT core, maar bijvoorbeeld bij een waterbedrijf is OT core. Wat hen onder meer bindt is veiligheid. Security is het bindmiddel tussen OT en IT.”

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.