De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt hoe snel de technologie kan reageren op een ongekende maatschappelijke en economische ontwrichting. We weten nu hoe belangrijk een zeer veerkrachtige, wereldwijd schaalbare IT-infrastructuur is om de wereld draaiende te houden. Nu het ergste van de pandemie voorbij lijkt, althans in Nederland, kunnen we stil staan bij de vraag welke nieuwe normen er zullen ontstaan.
Een opvallend thema dat tijdens de uitbraak van Covid-19 naar voren is gekomen, is de waarde van veerkracht en adaptief vermogen. Voor het bedrijfsleven heeft dit betrekking op het vermogen om een schok op te vangen en er slimmer uit te komen dan de concurrentie.
Veerkracht, ondersteund door een sterke infrastructuur, is een cruciaal kenmerk voor elke organisatie om een levensechte stresstest zoals de pandemie te kunnen doorstaan – een les die zo krachtig is dat zelfs bedrijven die ooit traag waren of resistent tegen digitalisatie, zich snel hebben aangepast. Op basis van dit adoptieproces en de daarmee gepaard gaande experimenten heeft onze UK CTO Chintan Patel 10 nieuwe technologische trends geïdentificeerd:
1. Online wordt de frontlinie
De beweging van offline naar online was al lang in gang gezet. Maar door COVID-19 zien we een stroomversnelling. Bedrijven die concurrerend willen blijven, zoeken nu versneld naar manieren om online diensten aan te bieden. In het verlengde daarvan zullen logistiek en leveringssystemen worden verbeterd. Volgens Thuiswinkel.org zijn sinds de corona-uitbraak de omzetten in veel productgroepen geëxplodeerd.
2. Interfaces en interacties gaan contactloos
Aanraakschermen zijn de laatste tien jaar gemeengoed geworden. Er staan nu overal flacons met ontsmettingsmiddel en we worden geacht vaak handen te wassen. We zullen daarom sneller overgaan op spraak- en beeldherkenningsinterfaces en contactloze betalingsmogelijkheden.
3. Zorg en service op afstand zullen omhoogschieten
Veel meer aandacht voor zorg op afstand en virtuele consulten zullen ongetwijfeld een revolutie teweegbrengen in de gezondheidszorg. Zo werkt bijvoorbeeld sinds de corona-uitbraak de helft van de medewerkers van het UMCU vanuit huis. Maar ook daarbuiten. Bij een bank is de productiviteit van het personeel van de klantenservice op afstand met 40% toegenomen en misschien is het zelfs geen optie meer om terug te gaan naar het fysieke contactcentrum.
4. De toekomst van het werk: veilig, gezond en productief
Omdat bedrijven van plan zijn om hun personeel weer bij elkaar te brengen op kantoor, worden er tal van berekeningen gemaakt om een omgeving te creëren die de werknemers veilig, gezond en productief houdt. Onder de veranderingen die worden overwogen zijn bredere gangen met eenrichtingsverkeer, betere luchtfiltratie, aanraakvrije bediening van liften en antimicrobiële materialen in de nieuwbouw. Wij zijn momenteel druk bezig met onze DNA spaces-oplossingen (WiFi 6 met locatie gebaseerde toepassingen) om te zorgen dat bedrijven, ziekenhuizen en scholen veilig naar fysieke locaties kunnen.
5. E-learning blijft
Voor meer dan 1,2 miljard kinderen overal ter wereld is het onderwijs drastisch veranderd. Onderzoek suggereert dat online leren bijdraagt aan het behoud van informatie en minder tijd kost, wat betekent dat de veranderingen die COVID-19 heeft veroorzaakt hier misschien wel zullen blijven.
6. Digitale evenementen
Binnen afzienbare tijd zullen evenementen geheel of gedeeltelijk virtueel worden. Cisco Live, met onlangs meer dan 124 duizend virtuele aanwezigen, is zo’n voorbeeld. Op langere termijn denken we dat er veel hybride evenementen zullen worden georganiseerd waarvan sommige onderdelen in persoon kunnen worden bijgewoond, terwijl andere onderdelen digitaal worden.
7. Noodmaatregelen gaan over in strategische keuzes
De maatregelen die bedrijven snel en zonder het volledige beeld van de pandemie moesten nemen, worden nu opnieuw bekeken. Een aantal daarvan zal dan strategisch blijken, zeker als ze leiden tot meer veerkrachtige en wendbare bedrijfsmodellen.
8. De digitale infrastructuur moet worden versterkt
Het netwerkverkeer dat we volgens de voorspellingen over twee jaar zouden bereiken, kwam er al in binnen één nacht. Wat vroeger piekuren waren, is nu standaard voor het grootste deel van de dag. Serviceproviders en technologiebedrijven hebben alle zeilen bijgezet om extra capaciteit op te bouwen en ervoor te zorgen dat netwerken blijven presteren. Het netwerkverkeer zal blijven groeien, waardoor versterking van de digitale infrastructuur (robuust, schaalbaar, flexibel, veilig en eenvoudig) prioriteit blijft.
9. Blijvende aandacht voor cybersecurity
Het coronavirus heeft gelukkig niet geleid tot een significante toename van cybercriminaliteit. Echter, het vele thuiswerken en dienstverlening op afstand is wel extra kwetsbaar. Daarom moeten organisaties, zeker nu digitalisering in korte tijd nog belangrijker is geworden dan het al was, nóg waakzamer zijn en robuuste cybersecurity al in het ontwerp van hun infrastructuur laten inbouwen.
10. Meer vertrouwen in data, automatisering en robots
Robots zijn ongevoelig voor COVID-19. Daarom zullen organisaties meer dan voorheen beseffen hoe robots een belangrijke rol kunnen spelen in een post-COVID-19-wereld. Of ze nu worden gebruikt om boodschappen te doen, vitale functies in een gezondheidszorgsysteem vervullen of een fabriek draaiende te houden.
Maar misschien wel het belangrijkste is dat de lessen die we uit deze ervaring hebben geleerd, ons informeren over hoe we toekomstige pandemieën kunnen monitoren en erop kunnen reageren met behulp van IoT en Big Data. We hebben veel moeten leren in korte tijd. Het is daarbij belangrijk om te onthouden dat we al voor COVID-19 in een tijdperk van snelle en versnelde transformatie leefden en dat ons idee van ‘normaal’ altijd zal blijven evolueren.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.